De youngtimer-regeling houdt in dat er bij auto’s tussen de 15 en 25 jaar oud een bijtelling van 35% over actuele marktwaarde betaald wordt, in plaats van een bijtelling van 22% over de cataloguswaarde. Voorwaarde is dat je de auto zakelijk rijdt. Een youngtimer verzekering is goedkoper dan de reguliere autoverzekering. Of een auto als youngtimer wordt gezien, verschilt per verzekeraar en hangt af van leeftijd, merk en gebruik.

De youngtimer-regeling houdt in dat er bij auto’s tussen de 15 en 25 jaar oud een bijtelling van 35% over actuele marktwaarde betaald wordt, in plaats van een bijtelling van 22% over de cataloguswaarde. Voorwaarde is dat je de auto zakelijk rijdt. Een youngtimer verzekering is goedkoper dan de reguliere autoverzekering. Of een auto als youngtimer wordt gezien, verschilt per verzekeraar en hangt af van leeftijd, merk en gebruik.

Oude auto’s en moderne brandstof

Inmiddels is bij veel mensen wel bekend dat moderne benzine en oldtimers elkaar slecht verdragen. Door het van overheidswege verplicht bijmengen van ethanol ontstaan bij de oldtimers problemen. Oude auto’s werden af fabriek gemaakt met materialen die niet ethanol bestendig zijn. Ook de verbrandingseigenschappen van ethanol benzine zijn anders.

Uit de praktijk

Vanwege het feit dat onze oldtimers zijn voorzien van een stalen benzinetank gaat het verouderen en ontbinden van de brandstof veel sneller dan in een plastic tank van een nieuwere auto. Het ontbinden begint al na een paar maand. Een tip is dan ook om te zorgen dat er competitie 102 in de tank zit voor de winterstalling. Ook een behoud voor de benzinetank. Nu zijn er wel diverse merken met Ethanol killers op de markt, die het proces van verouderen vertragen, maar het is natuurlijk beter om te beginnen met een schone brandstof.

Verouderde brandstof herkent men door slechter aanslaan of door een penetrante uitlaatgasgeur, of een verzuurde lucht bij de tankopening. De gevolgen zijn: een slecht lopende motor, overslaan, inhouden, enz. Ook kan de aanslag van resten in de carburateur zorgen voor slecht lopen van de motor. Verstopte en doorgeroeste benzinetanks is geen uitzondering meer helaas.

Ook de afstelling van de motor, zowel carburateur als de ontsteking, moet worden aangepast. In veel gevallen zal het mengsel rijker worden gemaakt, door middel van grotere sproeiers of rijkere naalden. Ook zal de motor meer voorontsteking nodig hebben. Dit alles vanwege de duidelijk slechtere kwaliteit van de huidige benzine. Afstellen met oude fabrieksgegevens zal met de moderne brandstof niet goed samengaan.

Rijden op Competitie 102 zal ook duidelijk een mooier lopende motor geven, met waarschijnlijk ook meetbaar minder gebruik. In elk geval zal de achter u rijdende verkeersdeelnemers niet worden getrakteerd op een geur van rottende eieren.

Door de Universiteit van Manchester is een uitgebreid onderzoek gedaan naar de gevolgen van moderne brandstof in een Oldtimer. Lees er meer over op de MG T-types website.

Diesel

Ook de oldtimerdiesel ontkomt niet aan problemen, Door het verwijderen van zwavel uit de huidige diesel wordt de pomp en verstuivers duidelijk minder gesmeerd, met uitgeslagen pomphuizen en verstuivers tot gevolg, Een oude truck is om 2-takt olie toe te voegen aan de brandstof voor de smering van de inspuiting. Geen motorolie gebruiken hiervoor omdat het niet mengt met diesel. Ook niet toepassen in common rail diesel, die kunnen ook hier slecht tegen. In de zomer wordt meer biodiesel verplicht toegevoegd en de zomerdiesel is dan ook van duidelijk slechtere kwaliteit dan winterdiesel.

Al deze milieumaatregelen zijn goed bedoeld maar werken in de praktijk helaas vaak averechts.

Artikel AMK: moeilijk benzine verhaal

 

een aangetaste vlotter (door benzine met ethanol) uit benzinetank van een MGB


Facebook


Twitter


Youtube


Bekijk hier onze actuele voorraad