6-volt spanningsregelaar

Wat ligt er op de kantine tafel? Een 6 volt spanningsregelaar van Bosch uit oude originele voorraad oftewel NOS (new old stock). De 6-volt spanningsregelaar van Bosch is een essentieel onderdeel in de elektrische systemen van oudere voertuigen, zoals klassieke auto’s en motorfietsen, die zijn uitgerust met een 6V-systeem. Deze spanningsregelaar regelt de stroom en […]

Youngtimer regeling

Youngtimer regeling De youngtimer-regeling houdt in dat er bij auto’s tussen de 15 en 25 jaar oud een bijtelling van 35% over actuele marktwaarde betaald wordt, in plaats van een bijtelling van 22% over de cataloguswaarde. Voorwaarde is dat je de auto zakelijk rijdt. Een youngtimer verzekering is goedkoper dan de reguliere autoverzekering. Of een […]

MGB Limited Edition

MGB Limited Edition, het einde van een supersuccesvolle reeks! De MGB, die werd gebouwd van 1962 tot 1980, is de populairste Britse sportwagen ooit, met een verbazingwekkend totaal van 523.836 geproduceerde exemplaren. Naarmate de tijd verstreek, verloor de auto weliswaar zijn voorsprong op de concurrentie als het ging om prestaties en kreeg hij grote zwarte […]

Bobine of onstekingsbobine

Een bobine in een auto, ook wel een ontstekingsbobine genoemd, is een belangrijk onderdeel van het ontstekingssysteem in benzine- en hybride voertuigen. Het zet de lage spanning van de accu (meestal 12 volt) om in een hoge spanning, die nodig is om een vonk te genereren in de bougies. Deze vonk ontsteekt het lucht-brandstofmengsel in […]

Hoe vouw je het dak van een MG B?

Het dak van een MG B vouwen vraagt een bepaalde techniek in verband met het al dan niet beschadigen van het cabrio dak en de ruiten. In deze video van MGOC wordt het uitgelegd Hood folding guide MGOC Mocht het toch mis gaan kunnen we altijd nog een nieuw dak voor je monteren https://www.hofman.nl/service/

Het Nederlandse kenteken

Auto’s, motoren, aanhangers en bromfietsen moeten een kenteken hebben.  Welke voertuigen moeten een kenteken hebben om op de openbare weg te rijden? Een kenteken op een voertuig is normaal. Je ziet alleen steeds meer voertuigen die een kenteken krijgen. Welke voertuigen moeten een kenteken hebben? En wat komt daarbij kijken? We zetten ze op een […]

MG Midget, klein maar fijn!

Zodra we MG horen denken we als eerste aan de MGB. De meest populaire en meest verkochte MG ooit. Zelfs anno 2024 geniet de B-uitvoering van MG nog een enorme populariteit. De reden? Het cabriolet-model spreekt velen erg aan, hij is betaalbaar en er zijn er gewoon nog heel veel. En velen verkeren in een […]

50 jaar Golf

Volkswagen Golf een halve eeuw! Op 29 maart 1974, begon Volkswagen in Wolfsburg met de serieproductie van de Golf. Niemand wist op die dag in maart dat deze compacte auto – de opvolger van de legendarische Kever – de meest succesvolle Volkswagen en bestverkochte Europese auto aller tijden zou worden. Tot op heden hebben meer […]

Lucht of watergekoelde motoren

De voor en nadelen van luchtgekoelde of watergekoelde motoren Luchtgekoeld Het waren niet de minste merken die luchtgekoelde motoren maakten: VW, Porsche, Tatra, NSU, Chevrolet, Magirus… Luchtgekoelde motoren maken is eenvoudiger en goedkoper. Ooit was het grootste voordeel dat ze minder wogen, niet lekten of bevroren. Het grootste nadeel was dat luchtgekoelde motoren de inzittenden […]

Elektrische stuurbekrachtiging

Inbouw van een elektrische stuurbekrachtiging in een oldtimer of klassieker De meeste moderne auto’s zijn voorzien van een elektrische stuurbekrachtiging. Deze aanpassing is dan ook prima te gebruiken voor inbouw in een oldtimer of klassieker, in dit geval een MGC. Vaak wordt de bekrachtiging set gebruikt van een Opel Corsa of een Renault Twingo / Clio of Suzuki […]

Barnfind! MB 409 benzine uit 1977 * sold *

1977 Mercedes Benz 409 benzine veetransport We zoeken de hele wereld af naar oldtimers, deze vonden we op ongeveer 100 meter afstand. Jaren verscholen achter de klimop. Stilgezet in het jaar 1987, daarna nooit meer van zijn plek geweest. De familie vindt het nu tijd om er afscheid van te nemen Na drie of vier Opel Blitz te hebben versleten […]

Conversie Inlaatkanalen van MG B blok (MG competitions)

Inlaatkanalen conversie door MG competitions  Altijd op zoek naar meer vermogen om mee te racen worden nu op een moderne CNC machine de inlaatkanalen voorzien van putjes, voor het bevorderen van de luchtstroom. Ook de golfballen zijn op die manier behandeld. De putjes maken de stroming langs de bal turbulent. Deze energierijke luchtstroom kan het […]

MG TD conversie

MG TD conversie Naast regulier onderhoud en reparaties  APK kunt u bij ons ook terecht voor aanpassingen en moderniseringen voor uw klassieker. Denk bijvoorbeeld aan het installeren van een elektrische Facet benzinepomp, ombouwen naar elektronische ontsteking, aanpassing wielophanging, cilinderkop geschikt maken voor loodvrij enz. Momenteel zijn wij bezig met deze prachtige MG TD van een […]

Handleiding Openen kap MGB

Openen kap MGB Handleiding openen kap MGB Bij de volgorde staat ter verduidelijking soms een nummer tussen haakjes, in het onderstaande plaatje is met dit nummer te zien om welke klem/ bevestiging het gaat Volgorde: Let op dat het kapframe bij de bestuurder niet achter de grondplaat blijft hangen en dat de tweede boog van […]

Het kentekenalfabet

KentekenalfabetOud Nederlandse kentekens waren een leuke puzzel. Aan de kenteken combinatie en beginletter was het bouwjaar van de auto te herkennen. Tegenwoordig op rdw.nl kan dat met een druk op de knop. Van welk jaar is bijvoorbeeld deze auto? Voor wie er meer over wil weten verwijzen we naar het Nederlandskentekenarchief  Het is mogelijk daar te […]

Een herinnering uit 1975

MG B rood…een herinnering uit 1975 In 1975 werkte ik bij Anton Gelissen, de GEBA auto in Groningen, te toenmalige British Leyland dealer. In de showroom stond  te glimmen ongeveer een van de laatste nieuwe MGB’s  van Nederland. De verkoop van nieuwe MG’s was destijds al gestopt in Nederland.  De auto werd uiteindelijk in 1976 […]

De open (versnellings)bak

Op een van mijn inkoop reizen kwamen ik bij een verzamelaar /hobbyclub onder de rook van Rotterdam.  Buiten stond/lag een partij oud ijzer met daartussen onder andere een versnellingsbak van een MGA  en de hier afgebeelde opengewerkte Opel Kadett versnellingsbak . De regen had er al vat op gekregen en de Opel bak was al licht aangeroest […]

V8 power

V8 power De Rover V8 begon zijn leven als de Buick 215 , een volledig aluminium OHV-stoterstangmotor die in 1960 werd geïntroduceerd voor het Amerikaanse modeljaar 1961 (deze lag eind jaren vijftig op hun tekentafel). De compacte lichtmetalen motor was licht, met slechts 144 kg (317 lb), en in staat tot een hoog vermogen: de […]

Audi 80 2.3 Cabriolet een interessante klassieker in spe

Audi 80 2.3 Cabriolet ‘’Interessante klassieker in spé? De laatste cabrio die Audi maakte, destijds nog Auto Union, dateert van 1956. Het duurde tot 1991 tot Audi een nieuwe cabrio op de markt bracht, de Audi Cabrio 2.3. Oorspronkelijk alleen verkrijgbaar met een 2.3 vijfcilinder motor genoeg voor 133 PK en later met twee zescilinders […]

Restauratie Triumph TR3 – Small Mouth – uit 1957

Uitgelicht: Het restauratie verhaal van deze Triumph TR3 – Small Mouth – uit 1957 Regelmatig krijgen wij een klassieker binnen die onlangs, of in het verleden, compleet gerestaureerd is. Een tijdje geleden kregen wij deze Triumph TR3 in de ‘Small Mouth’ uitvoering binnen. De auto is door de vorige eigenaar in eigen beheer volledig body-off gerestaureerd. […]

Is het een Volumex?

Pininfarina Spider 2000 Deze maand staat onze Pininfarina Spider 2000 uit 1985 in de spotlight. Het gaat om één van de laatst gebouwde Spiders. Dit exemplaar is uitgevoerd met alle Volumex opties zoals, de Abarth velgen, stuur, en de dashboard klokken. Hoewel dit niet één van de vijfhonderd echte, en daardoor uiterst zeldzame, Volumex spiders […]

Auto showroom klaar maken

Auto showroom klaar maken Wij nemen jullie mee in een kijkje achter de schermen en laten we zien hoe wij een auto showroom klaar maken. Wekelijks krijgen wij veel nieuwe auto’s binnen die, voordat ze in de showroom komen, klaargemaakt moeten worden. Vaak houdt dit in dat wij de auto zelf volledig reinigen zodat de […]

Wat zit er onder de motorkap; MG Midget

Wat zit er onder de motorkap; MG Midget MKIII met Austin Metro motor en Ford 5-bak Onlangs hadden we een zeer bijzondere MG Midget in onze werkplaats voor de twee jaarlijkse apk keuring. Het is een MG Midget  MK III voorzien van een Austin Metro turbo motor met daarachter gekoppeld een Ford 5 versnellingsbak. Aan de […]

Schade of reparatie?

Schade? Lijkt wel zo, maar zo ziet onderhoud eruit aan een moderne auto. Dit is een New Mini van 2011 die is gestrand met een lekke koppakking als gevolg van waterlekkage. Om bij de motor te kunnen komen moet de voorkant worden gedemonteerd, middels enkele bevestigingsbouten pak je de complete neussectie van de auto om […]

Ombouw van rubber naar chroom MG B

Ombouw van rubberbumper naar chroombumper  Een veel uitgevoerde wijziging van de rubber bumper MGB is het terugbrengen naar een chroombumper MGB  met grill. De meeste liefhebbers kennen hem wel, de legendarische MG MGB. Een volbloed sportwagen die vanaf 1962 tot en met 1980 garant stond voor stevige verkopen en ook vandaag de dag nog immer […]

Winterstop tips voor je klassieker

Winterstop tips voor je klassieker, youngtimer cabrio of hobbyauto Een onderwerp waar we altijd veel vragen over krijgen; winterstalling van auto’s en motoren. Eigenlijk rij je het liefst het hele jaar door en voor de techniek is dat misschien ook wel het beste maar in de praktijk kiezen veel eigenaars er toch voor om het […]

Elektronische ontsteking

De voordelen van elektronische ontsteking zijn: Veel betere vonk, ontsteking en daarmee prestaties; Lager verbruik; Nauwelijks onderhoud. Het argument dat elektronische ontsteking de originaliteit van de auto aantast wordt deels teniet gedaan doordat het systeem ingebouwd kan worden in de aanwezige behuizing van de verdeler dan wel in kleine kastjes kunnen worden weggewerkt. Je ziet […]

Op reis met een klassieker

Ga goed voorbereid op reis met uw klassieker Op vakantie met uw klassieker of gewoon een dagje toeren?Voorkom een hoop ellende en zorg ervoor dat uw auto goed voorbereid en gecontroleerd is.Wij geven u daarom een aantal handige tips! Alle belangrijke controlepunten op een rij: Ga op vakantie en neem mee…: Weet wat uw oldtimer aan kanGa […]

Accu onderhoud tips

Zoals algemeen bekend is sneuvelen de meeste accu’s bij extreme kou en hoge temperaturen in de zomer. Maar vergeet de accu ook zeker niet tijdens de winterstop. Stilstand is ook hier achteruitgang. 10 tips voor een langere levensduur van uw accu: Elke type accu heeft in meer of mindere vorm ‘last’ van zelfontlading. Bij consequent […]

RDW keuring import auto’s uitgelegd

Als internationaal opererend autobedrijf hebben we door de jaren veel ervaring opgedaan, bijvoorbeeld met het keuren van voertuigen bij de RDW in Groningen of Lelystad. Niet alleen voor auto’s die we zelf importeren maar ook voor andere bedrijven en particulieren die een oldtimer of youngtimer in het buitenland hebben gekocht. Bij een invoerkeuring wordt er onderscheid […]