MGB Limited Edition

MGB Limited Edition

MGB Limited Edition, het einde van een supersuccesvolle reeks!

De MGB, die werd gebouwd van 1962 tot 1980, is de populairste Britse sportwagen ooit, met een verbazingwekkend totaal van 523.836 geproduceerde exemplaren. Naarmate de tijd verstreek, verloor de auto weliswaar zijn voorsprong op de concurrentie als het ging om prestaties en kreeg hij grote zwarte bumpers, maar het was toch ècht de laatste klassieke Britse sportwagen. En…, hij is leuk om te bezitten of om ermee te rijden. De MGB is ook één van de betaalbaarste klassieke sportwagens die er te koop is.

Goedkoop en bruikbaar

Er zijn veel, fraaie Britse sportwagens, maar de MGB biedt ècht Brits sportwagen rijden met als bijkomend voordeel dat het doorgaans een betrouwbare auto en dus een verantwoorde investering is (mits goed verzorgd). Hij is goedkoop te repareren en verbazingwekkend bruikbaar, vooral in het moderne verkeer.

De laatste MGB

De MGB Limited Editions uit 1979 en 1980 waren de allerlaatste auto’s uit de MGB-reeks, die werden gebouwd. En hoewel de Limited Edition de rubberen bumpers heeft – die veel puristen verachten – is het geheel geslaagd vormgegeven door de toevoeging van de voorspoiler en de lichtmetalen wielen. In de Verenigde Staten was hij alleen in de zwarte kleur verkrijgbaar en die harmonieerde goed met de zwarte bumpers. Het hielp om de bumpers meer te integreren in het uiterlijk.

Drie ruitenwissers

Alle Limited Edition-auto’s in de Verenigde Staten hadden een met leer bekleed driespaaks stuurwiel met een speciaal Limited Edition dashboard, zilveren zijstrepen, een Limited Edition-plaatje, een bagagedrager en de eerdergenoemde lichtmetalen velgen en voorspoiler. Zoals alle MGB-roadsters die vanaf eind jaren zestig in Noord-Amerika werden verkocht, was de roadster voorzien van drie ruitenwissers. Daarmee werd er over een groter deel van het voorruitoppervlak geveegd. Uiteindelijk gingen er in de Verenigde Staten bijna 7000 over de toonbank, dus zo ‘Limited’ was de Amerikaanse MGB Limited Edition nou ook weer niet.

Geliefd en gewild

Groot-Brittannië had zijn eigen Limited Edition-model, waarvan er 1000 stuks (421 MGB en 580 MGB GT) werden geproduceerd. 998 waren er bestemd voor de verkoop, de andere twee exemplaren gingen regelrecht naar de BL Heritage Collection. De Britse ‘Limited Edition’-modellen waren in het metaalachtig tin of brons. Je ziet een voorbeeld ervan in de onderstaande advertentie. En ja, een MGB met zwarte bumpers…, niet bepaald iets wat de puristen kon bekoren. Maar de MGB Limited Edition had gelukkig wat meer te bieden. Het feit dat het de laatste MGB’s waren uit de reeks van 523.863 stuks ooit gebouwd, maakte hem bij voorbaat al geliefd en gewild.

Waarom de ‘Limited Edition’?

De keuze voor deze MGB Limited Edition ligt voor de hand. De MGB Limited Editions uit 1979 en 1980 waren de allerlaatste MGB’s die werden gebouwd. En ondanks de rubberen bumpers is hij erg leuk. Het is de meest geslaagde B-uitvoering met de zwarte rubberen bumpers. Met een styling die eindelijk goed is uitgevoerd door de toevoeging van de voorspoiler en lichtmetalen velgen. Alle Limited Editions hadden verder een met leer bekleed stuurwiel, zilveren zijstriping, een Limited Edition-plaquette, bagagedrager en de al eerder genoemde lichtmetalen velgen en voorspoiler.

Best bijzonder!

De interesse van uw AMK-redacteur voor deze ‘back beauty’ werd gewekt door een advertentie van Hofman Leek Classic & Sportcars. Daar werd een unieke MGB Limited Edition te koop aangeboden uit 1980. Reden om erop af te gaan op een druiligere dinsdagochtend. Volgens de raamsticker was de auto nieuw geleverd in Illinois, USA. En daarna geregistreerd in Ohio, waar de auto bij een verzamelaar terecht was gekomen en nooit was gebruikt. In 2007 zou de kilometerstand 298 (185 mijl) geweest zijn. Een unieke auto dus, die eigenlijk nog moest worden ingereden.

Nu in Nederland…

In 2009 was hij in Nederland bij een verzamelaar terechtgekomen, die er in 13 jaar slechts 290 kilometer (180 mijl) mee had gereden. Hij had dus de zeldzaam lage stand van slechts 584 kilometer (363 mijl!). Héél weinig kilometers dus! Bovendien was hij voorzien van behoorlijk wat opties zoals een lederen stuurwiel, RVS bagagerek, 5-spaaks GKN lichtmetalen velgen, Limited Edition-embleem op het dashboard, zilveren striping aan de zijkant en een rubberen frontspoiler. Best bijzonder! In totaal zijn er van dit type 6682 stuks geleverd in de USA. Mocht u na het lezen van deze bezoekerservaring de betreffende MG willen kopen, dan moeten we u trouwens teleurstellen. Hij heeft al een nieuwe eigenaar gevonden en is niet te koop. Maar een kijkje in de showroom van Hofman in Leek kan geen kwaad. Momenteel wordt er een vergelijkbare MGB Limited Edition te koop aangeboden.

Waarom zo geliefd?

“Ik zal je een klein geheimpje verklappen. Als je de mensen die klassieke Britse sportwagens restaureren, repareren en bezitten vraagt wat de beste keuze is voor een auto die je daadwerkelijk gaat gebruiken en besturen, vooral als je er meer dan 400 kilometer per jaar mee gaat rijden, dan valt die keuze waarschijnlijk op de MGB. Ik zeg dit omdat ik de afgelopen weken een enquête heb gedaan bij veel restaurateurs en monteurs. En ik kreeg altijd de MGB als antwoord”, aldus Andy Reid van het Amerikaanse ClassicCars Journal in mei 2019. Een duidelijke verklaring voor de populariteit van de MGB. Hij versterkte zijn argumenten vervolgens nog met: “De MGB biedt een èchte Britse sportwagen, met als bijkomend voordeel dat hij betrouwbaar is (mits goed verzorgd), goedkoop te repareren en verbazingwekkend bruikbaar is. Vooral in het moderne verkeer.” Meer complimenten kun je niet geven aan het meer dan geslaagde MG-model.

Unlimited fun!

“Het zijn de klassieke lijnen en snelle reacties die de MGB tot Amerika’s bestverkopende cabrio hebben gemaakt. Dit is de behendigheid van de tandheugelbesturing, de vierversnellingsbak met korte schakeling en de remkracht van schijfremmen voor. En nu is het ook nog allemaal verbeterd door het opvallende ontwerp en de accessoires van de Limited Edition. Alleen verkrijgbaar in het zwart, geaccentueerd door dramatische zilveren strepen. De Limited Edition werd geleverd met onderscheidende, gegoten, lichtmetalen wielen en banden met een breed profiel. Er zijn bovendien speciale, typerende kenmerken zoals een voorspoiler en een gewatteerd racestuur met een kleinere diameter voor een snellere respons. Er is een stevig bagagerek, kokosmatten en een officiële Limited Edition plaquette op het dashboard. De oplage was helaas gelimiteerd. Het plezier is dat niet!”

Bron: Auto Motor Klassiek » Artikelen » MGB Limited Edition, het einde van een supersuccesvolle reeks!

Kijk op hofman.nl voor beschikbare MG B Limited Edition

MGB Limited Edition, het einde van een supersuccesvolle

Iedere MGB Limited Edition had zijn eigen nummer, soms was zelfs de naam van de eigenaar vermeld

MGB Limited Edition, het einde van een supersuccesvolle

Een Limited Edition-plaquette op het dashboard kastje 

MGB Limited Edition, het einde van een supersuccesvolle

Het Limited Edition-model was alleen in het zwart verkrijgbaar, dat hielp ook om de bumpers meer één geheel met het hele model te laten zijn

MGB Limited Edition, het einde van een supersuccesvolle

Het verchroomde bagagerek ontbrak natuurlijk niet

(Foto’s: @ Hofman Leek)

MGB Limited Edition, het einde van een supersuccesvolle

 

De Britse ‘Limited Edition’-modellen waren in het metaalachtig tin of brons, zie advertentie

De Britse ‘Limited Edition’-modellen waren in het metaalachtig tin of brons, zie advertentie

Top
Vehicle added!
The vehicle is already in the wishlist!