Tijdens de Cars & Coffee bij Hofman Leek op 11 Mei verscheen Hermann Egges met zijn 1939 Austin Eight Tourer welke sinds 2012 in zijn bezit is.
De auto is in 1939 nieuw gekocht door een wijkverpleegster. Deze dame heeft de auto tot 1973 gereden. Dus bijna 35 jaar. Tijdens de oorlog is de auto gestald geweest op blokken, waarbij de wielen waren gedemonteerd, om vordering te vermijden.
De auto koste nieuw in 1939, GBP 139,00. In 1973 werd nagenoeg de nieuwprijs betaald van GBP 135,00. 4 GBP afschrijving in krap 35 jaar. De auto werd verkocht aan de lokale pompbediende, waarbij de dame haar wagen altijd tankte. De dame vond dat ze na bijna 35 jaar wel een auto had verdiend met interieurverwarming. Ze deed met pijn in het hart afstand van de auto en de wagen kreeg nog ieder jaar een kerstkaartje van haar. Deze kaartjes zijn tot op de dag van vandaag nog bij de wagen aanwezig. Ook toen de auto een grotere reparatie moest ondergaan, kreeg deze een beterschapskaart, ook deze is nog bij de auto aanwezig.
In 1994 werd de wagen verkocht aan de toenmalige Austin 8 register houder en de auto werd geheel gerestaureerd in de originele kleurstelling. Na restauratie is er heel weinig met de auto gereden. De auto verbleef vanaf deze derde eigenaar op het eiland Jersey, één van de kanaal eilanden aan de kust van Frankrijk. Nadat Hermann in 2012 het Austin 8 register heeft overgenomen, heeft hij ook de Austin 8 Tourer overgenomen en geïmporteerd vanuit Jersey.
De eerste eigenaresse noemde de auto DOT en deze naam draagt ze 80 jaar later nog steeds. Deze naam dankt ze aan haar originele kenteken DOT 891. Het Engelse kenteken is nog bij de auto en is gereserveerd. De auto is nog steeds in Engeland geregistreerd, zodat ze haar kenteken terug kan krijgen, zodra ze weer naar Engeland mocht vertrekken.
Naast deze bijzondere Austin 8 Tourer, bezit Hermann nog drie Austin Eights. Een twee deurs saloon coupe van 1939, met de naam “Aussie”, een originele Austin 8AP military tourer van 1940, met de naam “Jeepy”, ingezet tijdens de tweede wereldoorlog door de Britse troepen en een Austin Eight Van van 1947, welke voor zover bekend in het register de enige nog bestaande links gestuurde Van is van dit type. Deze auto draagt de naam “Pedro” en is nog in originele on-gerestaureerde staat en kocht hij van de eerste eigenaar in Portugal in 2017.
Naast de Austins heeft Hermann nog een 1951 MG TD welke hij kocht bij Hofman in 2005. Een restauratieproject, waarbij de restauratie wel gestart, maar zoals zo vaak, door tijdgebrek al een tijd op zich laat wachten. Een eerder in bezit zijnde 1977 USA MGB rubber bumper, heeft plaats gemaakt voor de 1939 Austin twee deurs coupe in 2010. Na de geboorte van zoon Tim in 2005 en Hugo in 2009, werd het tijd voor een oldtimer waarvan het hele gezin kon genieten. En dat doen ze. De Austins worden goed gebruikt en het hele gezin geniet mee van papa’s hobby. Hermann is meer een rijder dan een poetser, maar mag wel graag sleutelen en zorgdragen dat de wagens er netjes bijstaan. De vrouw des huizes: Tineke, staat het gelukkig allemaal oogluikend toe en geniet ook mee. Al vindt ze het nu wel mooi geweest met vijf auto’s. Meer informatie betreffende de Austin Eight en het Austin Eight Register op www.austin-eight.com
Naast de auto’s heeft Hermann een verzameling autobrochures, waarbij de nadruk ligt op de Engelse modellen. Een deel van zijn collectie is te bekijken op www.car-brochures.eu.
Hermann komt graag op de Cars & Coffee om mensen te ontmoeten met dezelfde passie voor auto’s.
De diversiteit aan auto’s en hun bezitters is groot en dat maakt het ontzettend leuk. Het is mooi om alle verhalen te horen van de auto’s en hun eigenaren. Zo wordt iedere auto speciaal onafhankelijk van haar waarde of merk en dat allemaal in combinatie met de gastvrijheid en enthousiasme van Hofman Classic & Sportscars.
Lees meer over de Austin Eight Tourer
Hermann Egges is de drijvende kracht achter de website Oldtimerevenementen Noord Nederland