Een sfeerfoto, nou dat moet gelukt zijn met die regenbui, die je als cabrio rijder vaak hebt, dus geen probleem. Geheel in Engelse stijl!
Na jaren in de motorfietsen gezeten hebbende, en het blad Motor lezende natuurlijk, kwam ik een advertentie tegen met de aankondiging dat er een nieuw blad op stapel stond onder de naam “het Automobiel”, ik heb er een abonnement op genomen en in de eerste twee uitgaven stond een verhaal over MG, wat mijn interesse wekte.
Ik had al eens in een MGB gereden tijdens mijn diensttijd van een dienstmaat. Enthousiast geworden door dit verhaal besloot ik een MG aan te schaffen, met werk , en het liefst een A. Nu waren deze niet zo dik gezaaid in 1980, maar in een zaterdag uitgave stond in de Telegraaf een A te koop, en werk zat er zeker aan. Totaal verrot maar wel compleet was deze originele Nederlandse CKD, MGA MK2. Tijdens de restauratie, die 5 jaar duurde, leerde ik Eelco kennen, die nog wel eens naar Engeland ging voor onderdelen.
In 1987 kocht ik bij Eelco een MGB GT, waarin ik 13 jaar lang[een voorbode voor ongeluk ?] dagelijks heb gereden, 250.000 km in totaal.
Door een verkeerde olie in het blok is die in de soep gedraaid en heeft daarna nog 16 jaar stil gestaan, maar is na een opknapbeurt sinds 2016 weer in dagelijks gebruik.
Vervolgens heb ik in 1990 een MGTC uit 1949 gekocht in “doosjes”, wel redelijk compleet maar zonder body. Deze import uit België heb ik gerestaureerd en heeft er inmiddels ook alweer 80.000 km op zitten. En ik kan wel stellen, qua emotie is dit de fijnste MG die ik heb.
In de loop der jaren zijn er wel modificaties aangebracht o.a. een Wolseley XPAW motor met een Laystall kop en 1,5”carburateurs, een extractor uitlaat, tevens een 5 bak, VW stuurhuis, 2leading brake shoes en een trekhaak 🙂 om een vouwwagen te sjouwen.
De originaliteit politie zal hier wel niet mee eens zijn, but I don’t care! Op deze manier is het een zeer bruikbare auto die ook nog met het hedendaagse verkeer mee kan, wat blijkt uit de ritten die er mee gemaakt zijn. Samen met Roel Harryvan hebben we 2 keer de Alpenrally van 1935 nagereden, voor 95% over de originele route, d.w.z. 5600 km in 10 dagen.
Niet slecht voor een auto van bijna 70 jaar oud, en zonder ook maar 1 probleem.
MG’s forever…