Deze Alfa Giulia “Q”is van september 2017 en is een bijzonder exemplaar, de auto is 25mm verlaagd en heeft achter spoorverbreding, waardoor de wegligging en het stuurkarakter nog net iets beter is dan de standaard uitvoering.
De rijbeleving in deze auto is werkelijk super en is de meest ultieme van alle auto’s die ik ooit gereden heb. Je stapt in, start en binnen 500 m heb je een “smile” van oor tot oor :-)!!
De auto komt het best tot zijn recht op bochtige wegen in heuvelachtig gebied en op de Duitse Autobahn ben je met deze Giulia Q absoluut Nr.1 :-).
Groot koppel is beschikbaar vanaf 1000 rpm over het gehele toerenbereik (600Nm tussen 2500 en 5000rpm) en het maximum vermogen is 510pk, uit 2.9L 6 cyl. V, 90° blokhoek.
De automatische ZF versnellingsbak is speciaal voor de Giulia Q her-geprogrammeerd en heeft in Race modus schakeltijd van slechts 150 msec.
Via de aluminium schakelpeddels aan het stuur kan in alle rij modi (A- Advanced Efficiency, N – Natural, D- Dynamic en Race) handgeschakeld worden. Rijmodus “D” geeft een harder onderstel en er wordt één versnelling opgeschakeld en het schakelen gaat dan gepaard met schokjes.
Relaxed en comfortabel toeren gaat het best in “N” of “A”, waarbij deze laatste ook een zuiniger verbruik geeft, het overall gemiddeld verbruik over 10.000km is bij mij 9,7L/100km, dus net beter dan 1 op 10. Rijmodus “Race” is zo heftig dat deze alleen geschikt is voor het circuit, niet aan te bevelen voor straatgebruik.
Kortom een superauto (grotendeels door Ferrari ontworpen) welke elke gereden km enorm rijplezier geeft. Echter: in Nederland komt de auto niet echt tot zijn recht (de vele drempels moeten uitermate voorzichtig benaderd worden om schade aan voor- en onderzijde te voorkomen en bij 100kmh en 130kmh is het toerental zo laag – 1900/2100rpm – dat je verbranding niet optimaal kan zijn).
Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan dus rijd ik lekker door!
Hans Kerkhoven