De zoektocht naar een Volkswagen Kever
Het is mei 2022, mijn vrouw en ik zijn met vakantie in Friesland. Een paar dagen varen over de Friese meren. Niet echt mooi weer maar ik vind Friesland vanaf het water mooier dan vanaf de weg. Na twee dagen varen komen we in het mooie plaatsje IJlst aan, een stad in de gemeente Súdwest-Fryslân. IJlst ligt ten noorden van Heeg en ten zuidwesten van de grotere stad Sneek. Door de stad loopt de rivier de Geeuw, die in de stad samenvloeit met de rivier de Ee. Daarom is het ook één van de elf steden. Midden in de stad kunnen we onze boot aanleggen en genieten van een kop koffie met appelgebak in de Stadsherberg ‘Het wapen van IJlst’. Na een kleine rondwandeling komen we een groot aantal Nissan Figaro’s tegen. Het blijkt een lunchpauze te zijn van de Nissan Figaroclub in IJlst. Een mooie gelegenheid om deze geinige autootjes eens nader te bekijken. We schrijven 29 mei 2022. De sfeer en de manier hoe de bestuurders van de autootjes met elkaar omgaan, spreken me bijzonder aan: alom gezelligheid. Het autootje vind ik echter wel erg klein. Het doet me denken aan onze eerste auto in Nederland. Dat was (natuurlijk) een Volkswagen Kever. Die auto is me altijd bijgebleven. Als kind in de kattenbak naar oma in Nijmegen. File bij de rotonde van Oudenrijn. In minder dan twee uur reden we van Amstelveen naar Nijmegen. Onze laatste luchtgekoelde auto was een zandgele Volkswagen 1500S met het kenteken EZ-01-19. Dat vergeet ik nooit. Deze auto moesten we op een gegeven moment aanmelden bij Defensie. Voor het geval dat de Russen kwamen. De auto moest in tijd van oorlog voor Defensie inzetbaar zijn. Het was de Koude Oorlog, een periode die achteraf bijzondere kanten had.
Thuisgekomen zoek ik op internet wat er allemaal is te vinden over oldtimers en in het bijzonder over de Volkswagen Kever. De kever is een iconische auto met een bijzondere geschiedenis. Dankzij Porsche en de Engelsen, die na de Tweede Wereldoorlog de fabriek van Volkswagen nieuw leven hebben ingeblazen, is de productie van de Kever weer op gang gekomen. Wat voor mij belangrijk is, is dat het betaalbaar lijkt te zijn om er een aan te schaffen. De clubs die zich richten op de Volkswagen Kever zijn actief en er zijn leuke evenementen. Ik lees me verder in en op de site Tips bij het kopen van een Volkswagen kever of Kever cabriolet (keveruitje.nl) oriënteer ik me verder. Ik lees over de geschiedenis. Ik bestudeer de verschillen in productie in verscheidene jaren. Ik leer wat de voordelen en nadelen zijn van Kevers die in Duitsland, Mexico en Brazilië zijn geproduceerd. Ik bezoek ook diverse websites waar ze te koop staan.
In de herfst van 2022 ben ik actief op zoek naar een Kever die me aanspreekt. Ik bezoek een dealer in Alphen aan den Rijn waar ik in een mooie Kever uit 1968 een proefrit maak. Ik ontmoet handelaars in Aalsmeer en Leeuwarden en ik beland in Zeeland. Ik zie een mooie Kever staan in het midden van het land. Op de een of andere manier voldoen echter geen van deze Kevers. Iedere keer zie ik iets dat me niet aanstaat: de leeftijd of de uitvoering. Natuurlijk kan ik een heel mooie ‘strakke’ Kever kopen, maar dan zou me het gevoel bekruipen dat ik te veel betaald zou hebben. En: het gaat me ook om het gevoel dat ik bij de aankoop van een oldtimer Kever wil hebben. De garage, de verkoper, het totale plaatje. Ik ben niet geïnteresseerd in verkooppraatjes, ik wil serieus worden genomen. Dat geldt ook als het een investering in een auto betreft, die minder waard is dan een ton. Ik wil begrip hebben voor mijn enthousiasme voor de Volkswagen Kever. Na een groot aantal Kevers gezien te hebben waar ik ook in gereden heb, kom ik in september 2022 in Leek bij garage Hofman Classic & Sportscars. Eerst maar eens kijken. Ik word vriendelijk ontvangen door Jan Jaap Dallinga, de verkoper. Hij laat me een blauwe Volkswagen Kever uit 1970 zien. De conditie is prima. Aan de prijs kan nog wel iets gedaan worden. Enkele weken later maak ik een proefrit. Niet met het idee om de Kever meteen aan te schaffen, maar meer met het idee om te ontdekken hoe de auto rijdt. Die week zou ik ook een wat jongere Kever bekijken, maar tijdens de proefrit weet ik het al: “Dit is hem.” Jan Jaap Dallinga doet me een aanbod. Ik moet er even over nadenken. Ik heb enkele punten voor verbetering van de auto. Ik heb ook een probleem met de winterstalling. Dit leg ik op tafel en meteen komen er een zeer acceptabele oplossing en een nieuw aanbod. Ik spreek af dat de gewenste verbeteringen aan de Volkswagen Kever uitgevoerd worden en dat de auto voor 1 april 2023 geleverd wordt. We hebben duidelijk afgesproken wie de kosten voor wat betaalt, zodat daar geen misverstanden over kunnen ontstaan.
De auto zelf. Op de foto pronkt een supermooie, ‘strakke’ oldtimer. Ook de taxateur heeft dezelfde observatie: het is een Kever in een superconditie! De auto is in 1970 nieuw gekocht in Californië en heeft het grootste gedeelte van zijn leven doorgebracht in een droog en warm klimaat. In 2015 heeft de heer Hofman van Hofman Classic & Sportscars de auto gekocht en meegenomen naar Nederland. Sindsdien heeft de Kever één Nederlandse eigenaar en is de auto solide en loopt en rijdt die goed! De auto is in 1970 geleverd in de Verenigde Staten en heeft dus alle kenmerken van een Amerikaanse Kever. Na enige tijd zijn het lakwerk en de rubbers vernieuwd omdat die te lijden hadden onder de zon. Met enkele kleine aanpassingen in 2023 is hij meer Europees geworden. Zo zijn de reflectoren op de achterlichten verdwenen.
Hofman heeft een mooie retro geluidsinstallatie met speaker ingebouwd. Daarnaast zijn er, op mijn verzoek, extra verstralers op een zeer mooie en deskundige wijze geplaatst. Ook zijn er kleine aanpassingen in het interieur uitgevoerd. De zonneklep bijvoorbeeld, was na 52 jaar half vergaan. Sommige zaken, zoals wieldoppen, zijn moeilijk te krijgen. Uiteindelijk zijn de oude wieldoppen helemaal opgepoetst.
Op 31 maart 2023 is het zover. De Volkswagen Kever staat voor de deur om 08.00 uur precies, zoals we hebben afgesproken. Eindelijk rijden we in de Kever. Nu is het belangrijk de auto goed te onderhouden. Ik heb in ieder geval een droge garage vlak in de buurt gevonden. Aan de eerste randvoorwaarde voor het onderhoud is in ieder geval voldaan.
Het is een heel proces om een oldtimer te vinden die je ook echt leuk vindt. Ik ga ervan uit dat ik nog vele jaren van de Volkswagen Kever geniet. Met dank aan Hofman Classic & Sportscars te Leek (Groningen).
René H.J. de Vos