Het bijzondere verhaal van een MG B uit 1973
Historie
Deze MGB heeft een bijzondere historie. Deze MGB, in de kleur Teal Blue met Ochre interieur, is in 1973 door de GEBA Groningen aan garage Oosterhuis(voormalige Morris dealer) in Groningen geleverd. De eerste eigenaar was de heer Platt. In 1975 werd de auto ingeruild bij de GEBA met een kleine 40000 km. Als indertijd 18 jarige scholier was Eelco Hofman daar werkzaam en herinnert zich de auto die daar jaren in een hoek van het pand heeft gestaan. De eigenaar van de GEBA(Gelissen Bakker) Anton Gelissen heeft de auto tot 2010 gehouden, tot de km stand van 49000 km. Anton Gelissen is nog maandelijkse te gast bij ons tijdens de MG Noord koffieochtend. Via Cito Eindhoven is de auto in Duitsland beland, waar wij hem in December 2024 weer terug kochten van de Duitse eigenaar met 69000 km. Na 51 jaar is de MG B weer terug in de omgeving van Groningen.
Service boekje
In de auto was nog het originele Serviceboekje met daarin gestempeld de eerste twee beurten die zijn uitgevoerd door Jan van Dijk, destijds monteur bij garage Oosterhuis in Groningen. Jan van Dijk is onze oudste (94 jaar) dagelijks rijdende MG klant, die elk jaar door weer en wind open minstens 10.000 km rijdt! Vroeger was van Dijk een fervent motorrijder maar op gevorderde leeftijd is hij in 2014 overgeschakeld op de MGB, om toch nog steeds de wind door zijn haren te voelen, zoals hij zegt.
Het leek ons leuk om de nieuwe eigenaar dhr. Poel en Jan van Dijk samen te brengen voor een plaatje en een praatje met op de achtergrond de MG B bij ons in de showroom, en om dit unieke verhaal te delen. Beiden waren zeer enthousiast. We maken de MG B klaar voor aflevering aan Jan Poel, als leuke extra wordt deze MG B voorzien van een originele MG B trekhaak. Zodat de familie Poel heerlijk met de MG B en caravan kunnen genieten. We hopen daar beelden van te ontvangen deze zomer.
De auto
De kleurcombinatie van teal Blue en Ochre interieur is geleverd van 1971 t/m 1974 door MG. Bijzonder is dat de auto was voorzien van overdrive en spaakwielen af fabriek. Destijds bestelde de importeur bijna nooit deze opties bij de fabriek en waren de meeste Nederlandse MGB’s voorzien van chromen rostyle velgen en zonder overdrive. Ook hoofdsteunen was destijds een optie, deze zijn later gemonteerd in de auto.


Lees ook: To B or not to B