MG A 60 jaar

MG A 60 jaar

MG MGA
De MG MGA verscheen in 1955 en was bestemd om de MG T-series op te volgen. Voor zijn tijd was de MG MGA een bijzonder modern vormgegeven auto, en Syd Enever was de hoofdverantwoordelijke daarvoor. De MG MGA had een body-on-frame constructie. De nieuwe (open) sportwagen uit Abingdon debuteerde als 1500, en in 1956 kwam de MG MGA Coupe erbij. De volgende MG MGA werd de Twin-Cam, met dubbele nokkenas en een cilinderinhoud van 1588 cc. De prestaties van de Twin Cam waren overigens indrukwekkend. Minder tot de verbeelding sprak de betrouwbaarheid van de sportiefste MGA, die altijd de herkennen was aan de gesloten wielen zonder wieldeksel en met naafsloten. De Twin-Cam was niet met spaakwielen leverbaar.

De 1500 versies kregen een opvolger (in 1959) in de vorm van de 1600. Hij kreeg niet de twee bovenliggende nokkenassen uit de Twin-Cam, maar wél twee schijfremmen voor. Deze moesten de prestaties van de 78 pk leverende 1600 beteugelen, indien nodig uiteraard. Verder was de 1600 in een basis én in een De Luxe uitvoering leverbaar. De 1600- nog altijd gebaseerd op de Mk I, kreeg voor het laatste modeljaar een update: de 1600 Mk II nam het stokje over, mét de naar 1622 cc vergrote motor en een gewijzigde achteras. Deze werd nog tot in 1962 geproduceerd. En dat was ook het jaar dat de mijlpaal van honderdduizend stuks werd bereikt. De MG MGA werd tot medio 1962 in totaal 101.476 keer gebouwd. En zijn opvolger werd legendarisch: de MG MGB.

MG MGA. Een nieuw tijdperk in Abingdon (1955-1962)

Jarenlang stond MG mede bekend om zijn T-Series modellen. Dat was illustere reeks roadsters die medebepalend was voor het imago van de fabrikant uit Abingdon. De nieuw naoorlogse tijd inspireerde Albert Sydney (Syd) Enever echter om over een nieuwe huisstijl na te denken. In 1951 ontwierp hij een gestroomlijnde body voor de MG TD Le Mans versie van George Philips. De authentieke treeplanken en de uitstaande spatborden verdwenen, er kwam een glad gelijnd ponton koetswerk voor in de plaats. De Le Mans TD werd de inspiratie voor een geheel nieuw MG model: de MG MGA, die van 1955 tot in 1962 werd gebouwd in het Britse Abingdon en het Australische Enfield. Hij liet zestig jaar geleden een mooie erfenis achter.

Breken met traditionele vormgeving

Met het nieuwe ontwerp brak Syd Enever dus met de traditionele lijnvoering van de MG T-Series. Bovendien zag Leonard Lord- een echte Austin-man en de grote baas van BMC- aanvankelijk weinig been in het (toekomstige) MG MGA ontwerp. De MG TF en MG TF 1500 Midget stamden grondvormelijk van de TA, die in 1936 werd geïntroduceerd. Er kwam steeds minder vraag naar, ook omdat het ontwerp van de TF in de jaren vijftig niet meer bij de tijd was. Syd Enever verrichte derhalve toch de aftrap voor de nieuwe MG-sportwagen generatie.

Volledig nieuw

De werkzaamheden van Syd Enever resulteerden in een volkomen nieuw en uitermate fraai ontworpen MG MGA. De nieuwe sportwagen uit Abingdon zou de MG TF en de TF 1500 Midget gaan opvolgen. Hij kenmerkte zich vooral door de lage bouw en een daardoor ontstane lage zitpositie. Het onderstel was volledig nieuw. De roadster kreeg een onderstel met wishbones en schroefveren voor. De ophanging achter bestond uit een combinatie van semi-elliptische bladveren en een starre achteras. Verder kreeg de MGA vier trommelremmen. Het werd een echte Britse sportwagen, die zijn publieksdebuut op de autotentoonstelling van Frankfurt beleefde. Jaar van handeling: 1955

Debuut met 1488 cc motor

De MG MGA had een body-on-frame constructie. De nieuwe sportwagen uit Abingdon debuteerde als 1500. De voorin gemonteerde BMC B-Series motor kende een cilinderinhoud van 1489 cc. Aanvankelijk leverde deze een vermogen van 68 pk. De MGA 1500 was goed voor een top van 155 kilometer per uur. Later werd het vermogen opgekrikt naar 72 pk. De 1500 motor was betrouwbaar en vond ook zijn weg naar de MG A Coupe, die in 1956 het gesloten broertje van de roadster werd. Vier jaar lang werd de 1500 geproduceerd: in totaal liepen 58.750 MG MGA exemplaren met deze motor van de band, voordat deze in 1959 werd opgevolgd door de modellen met een tot 1.588 vergrote motor: de MG MGA 1600. Maar eerst kwam de sportieve broer van de MG MGA 1500: de Twin-Cam.

De komst van de Twin Cam

In 1958 debuteerde de MG MGA Twin Cam. Deze kreeg een 1.588 cc B-Series motor. Deze werd speciaal voor de Twin Cam door Harry Weslake naar sportieve specificaties aangepast. Zo kreeg hij onder meer twee bovenliggende nokkenassen. In eerste instantie genereerde de sportieve motor in de Twin Cam 107 pk. Dankzij een iets lagere compressieverhouding en verdere technologische verfijning ging dat vermogen naar 100 pk. De MG MGA Twin Cam had vier schijfremmen rondom. De prestaties van de Twin Cam waren overigens indrukwekkend. Minder tot de verbeelding sprak de betrouwbaarheid van de sportiefste MGA, die altijd de herkennen was aan de gesloten wielen zonder wieldeksel en met naafsloten. De Twin-Cam was niet met spaakwielen leverbaar.

Technische moeilijkheden

Technische moeilijkheden bij de Twin Cam zetten de goede naam van MG onder druk. Er waren veel problemen met de verkeerde kleptiming in combinatie met de dure nokkenassen. Vooral bij de aanvankelijke 107 pk versie kwamen die voor. De technische malheur was er mede oorzaak van dat al in 1960 -na 2.111 gebouwde exemplaren- het einde van de Twin Cam werd ingeluid. Voor zijn tijd waren de prestaties echter indrukwekkend:  De snelste versie haalde een top van 180 kilometer per uur en snelde in 9,1 seconden naar “honderd”. Het is tegenwoordig de meest waardevolle MGA. Daarbij zijn de technische problemen van toen bij dit type nu grotendeels geschiedenis.

1588 cc zonder Twin Cam

Zoals gezegd lanceerde Morris Garages in 1959 de MGA 1600 als opvolger van de debutant uit 1955.  Deze kreeg ook de B-series motor met een inhoud van 1.588 cc, maar dan zonder de constructie van de dubbele bovenliggende nokkenassen uit de Twin Cam. Deze grotere motor betekende niet de enige aanpassing ten opzichte van de MGA 1500. Doordat de MG MGA met een vergrote cilinderinhoud en een vermogen van 78 k beter presteerde dan zijn voorganger was de montage van twee schijfremmen aan de voorzijde noodzaak. De Britten handhaafden echter de trommelremmen achter.

1600 versie, twee uitrusting-levels

Er vonden sowieso niet veel wijzigingen ten opzichte van zijn voorganger plaats. Aan de plaatsing van de verlichting zag je het onderscheid. Voor het overige werd de karakteristieke buitenkant volledig intact gelaten. De tot 1961 in een oplage van 31.501 gebouwde 1.600 uitvoering was in twee uitrustingsniveau’ s leverbaar: de standaarduitvoering en de De Luxe. Die laatste kenmerkte zich door speciale wielen die centraal vergrendeld waren en schijfremmen rondom. De luxe versie ontstond doordat MG onderdelen over had na het uit productie nemen van de Twin Cam.

Op naar het einde met de laatste wijzigingen

Na 31.501 exemplaren van de MGA 1.600 kwam de Mark II. Aanpassingen waren optisch nauwelijks zichtbaar. De Mark II kreeg een naar 1.622 cc vergrote motor, en een andere achteras. Die laatste modificatie leidde tot een verbeterd weggedrag en meer mogelijkheden om het vermogen van de 90 pk motor goed op het asfalt te krijgen. De Mark II was weer in twee uitvoeringen leverbaar, en hij liep van 1961 tot 1962 nog 8.719 keer van de band. In 1962 werd de heel fraaie MG MGA vervangen door een nieuwe en illustere MG: de eveneens door Syd Enever getekende MG MGB.

Bron: AMK

Bekijk hier het aanbod MG A in onze voorraad

Top
Vehicle added!
The vehicle is already in the wishlist!