Volkswagen Golf een halve eeuw!
Op 29 maart 1974, begon Volkswagen in Wolfsburg met de serieproductie van de Golf. Niemand wist op die dag in maart dat deze compacte auto – de opvolger van de legendarische Kever – de meest succesvolle Volkswagen en bestverkochte Europese auto aller tijden zou worden. Tot op heden hebben meer dan 37 miljoen exemplaren de eerste in serie geproduceerde Golf van 1974 gevolgd.
In juli 1974 stonden de eerste nieuwe Golf-modellen bij de Volkswagen-dealers. Waar de Kever met zijn achterin gemonteerde motor het straatbeeld decennialang had gedomineerd, brak nu een nieuw tijdperk aan: dat van de voorin gemonteerde, dwarsgeplaatste motor. Volkswagen had deze overgang kort daarvoor al ingezet met de Scirocco en Passat. Met de komst van de Golf maakte ook de populairste autoklasse nu gebruik van deze nieuwe technologie.
Acht generaties en een halve eeuw later is de populariteit van het model in Nederland ongekend en onveranderd groot. Momenteel staan er namelijk meer dan 320.000 Volkswagens Golf op kenteken geregistreerd, wat hem tot de meest voorkomende auto van ons land maakt.
Hoe populair hij op dat moment ook nog was, de Volkswagen Kever was in de jaren zeventig toch echt toe aan vervanging. Die kwam er in 1974 in de vorm van de Golf I. De hoekig gelijnde Golf brak op elke manier met de tradities van zijn legendarische voorganger. Zo lag er een watergekoelde motor voorin, in plaats van een luchtgekoelde motor achterin, en vervingen de scherpe lijnen – een ontwerp van meesterdesigner Giorgetto Giugiaro – de ronde lijnen van de Kever. Al snel werd de Golf populairder dan het model dat hij afloste en na acht generaties is hij niet meer weg te denken uit het Nederlandse straatbeeld. Sterker nog; de Volkswagen Golf is zelfs de meest voorkomende auto in dat straatbeeld. Op het moment van schrijven waren er exact 323.605 Golfjes geregistreerd en elke dag ontvangen er ergens in ons land meerdere gelukkige eigenaren de sleutels van hun nieuwe of gebruikte Golf.
Een duik in de cijfers
Van het enorme totaalaantal werden er in een halve eeuw tijd precies 202.340 nieuwe exemplaren bij een Nederlandse Volkswagen-dealer afgeleverd. Daarnaast volgden nog eens 121.265 Golfjes via de import om aan de grote vraag ervan te voldoen. Het gros daarvan werd gewoon door de dealers naar Nederland gehaald, voornamelijk jong gebruikt of nieuw, maar ook de liefhebbers zelf vonden hun Golf op maat vaak in het buitenland. Van de Golf I (1974 – 1983) en II (1983 – 1992) zijn in Nederland niet veel exemplaren meer beschikbaar, dus deze worden dan ook veelvuldig geïmporteerd door liefhebbers. Ook de Golf III en IV zijn intussen moderne klassiekers en vooral als GTI-uitvoering, VR6 of met de 5V-motor bijzonder gewild. De Golf V (2003 – 2009), Golf VI (2008 – 2012) behoren nog tot de modellen die dagelijks trouw dienst doen (zoals het een Golf betaamt), terwijl de Golf VII (2012 – 2020) en Golf VIII (2020 – heden) tot respectievelijk de meest geregistreerde en meest op het internet gezochte exemplaren behoren. De Golf van bouwjaar 2015 staat het meest geregistreerd.
Bron: Volkswagen