Noorwegen 2022
In mei dit jaar tijdens een bezoekje aan Hofman viel ons oog op een rode Volkswagen Golf die achter op het terrein stond, en hier al heel wat jaren leek te hebben gestaan. Na de auto goed geïnspecteerd te hebben, zagen wij er een leuke uitdaging in om de auto weer op de weg te krijgen. Wij hebben toen een afspraak gemaakt om de auto op de brug te bekijken. Op de brug bleken er wel wat rotte plekken maar niet iets wat ons afschrikte. De deal werd gesloten en later op dezelfde dag werd de auto persoonlijk door Eelco en Janna in Frieschepalen afgeleverd.
Toen begon het technisch gereedmaken van de auto. Als eerste is het gehele remsysteem vervangen. Daarna hebben wij de wagen waterdicht gemaakt bij de deuren, want hier kwam langs de oude rubbers nogal wat vocht naar binnen. Na het interieur volledig te hebben verwijderd waren de rotte plekken in de bodem aan de beurt. Er bleken wat meer en wat grotere gaten aanwezig te zijn dan wij eerst hadden gezien. Na even flink doorwerken is de bodem weer in orde en zit er een flink stuk nieuw staal in de auto. Omdat de auto op kenteken op gas stond, en de gasinstallatie door ons uit de auto was gehaald, moest de auto weer worden omgekeurd bij de RDW. Na de motor weer goed op benzine hebben laten lopen (evenals distributie en al het bijbehorende vervangen) was de eerste rit van de auto naar de RDW in Groningen op een eendagskenteken. Met een bezemwagen erachter volgeladen met gereedschap is de tocht bijna probleemloos verlopen. Op de terugreis begon de koppeling echter te slippen, dus dit werd de volgende klus. Het was tot verbazing nog een zoektocht om de juiste diameter koppeling voor de 1.3 motor te vinden. Na alles weer gemonteerd te hebben, rondom nieuwe schokbrekers en (tweedehands) banden was de auto klaar voor de APK keuring. Op 1 stuurkogel na, die op locatie nog vervangen is, was de auto goedgekeurd.
Na ongeveer 1500 test kilometers de laatste kinderziektes weggewerkt te hebben, was de auto rijklaar.
Helemaal afgeladen richting Denemarken (Hirtshals) vertrokken. Tot de bootovertocht vanuit Hirsthals was het in de auto een comfortabele 30 graden, gelukkig had de auto zelf geen last van de hitte. Toen we aan de Atlantische kust kwamen, kwamen wij ook in een ander klimaat terecht. Het was meteen gebeurd met de hitte en wij hebben veel regen over ons heen gekregen. Gelukkig reed de Golf heerlijk over de lange slingerwegen die je overal in Noorwegen vind. In Noorwegen zijn we naar de Preikestolen (Preekstoel) geweest en hier een flinke bergwandeling gemaakt. De tocht werd door de fjorden richting het noorden vervolgd. Hier zijn nog verschillende overtochten met veerboten gemaakt. Ons volgende doel was de Trollstigen, of Trollenroute, een mooie route door de fjorden. Helaas kwam er aan het begin van de route opeens een vreemd geluid uit de versnellingsbak bij het afremmen op de motor in de derde versnelling. Wij hebben toen besloten om de route niet te vervolgen en richting Oslo te rijden, en de bergen achter ons te laten. Na Oslo te hebben bekeken zijn wij richting Zweden gegaan om vanuit daar weer Denemarken te bereiken. Onderweg kwam er van het linker achterwiel een zingend geluid dat duidde op een kapot wiellager. Het geluid werd steeds luider en vanaf Denemarken moesten wij met oordoppen in rijden. Duitsland hebben wij met een gemiddelde snelheid van 140 km/u achter ons gelaten omdat met deze snelheid het lawaai het meest dragelijk was. Eenmaal thuis hebben wij als eerste een ander wiellager gemonteerd (deze hadden wij gelukkig nog liggen), en het probleem was meteen opgelost. Het dreigende geluid afkomstig uit de versnellingsbak hebben wij eenmaal uit de bergen niet meer gehoord. In totaal hebben wij in ruim een week 4000km afgelegd, bijna zonder problemen.
Groeten van Wytse van der Heide en Sierd Gjaltema.