Een proefrit van 5800km met een MX5
Ik wilde al nooit muziek op mijn oren als ik aan het fietsen was, en later snapte ik pas waarom. Ik wil alles om mij heen ruiken, zien en horen als ik buiten ben. Het kwartje viel toen ik zo’n zes jaar geleden met een vriend naar Parijs ging en we samen zijn Miata type 1 meenamen. Met het dak open langs de Notre Dame was geweldig.
Een soortgelijke ervaring had ik twee jaar geleden toen ik met mijn vrouw naar Sri Lanka ging. Er is daar een organisatie die je de TukTuk van een local laat huren. De eigenaar krijgt dan geld, een revisie van zijn vervoermiddel, en is een week vrij. Wij als Nederlander kunnen dan een week door Sri Lanka crossen terwijl je door bergen, steden en langs olifanten komt. Met zo’n open vervoermiddel wijkt de ervaring niet zo veel af van een cabrio of sportwagen.
Al die jaren hield ik de prijzen en reviews van MX5 occasions in de gaten. Dit jaar kon het er dan eindelijk van komen: vlak voor de zomervakantie bij Hofman aangeklopt om exact de kleur, leeftijd en uitvoering te halen die bij mij het beste past. Mijn optimum ligt bij een 14 jaar oude, zwarte NC. Dit wil echter niet zeggen dat dit ook het type is wat het beste bij mijn vrouw past. Zij had er slechts vooroordelen over. Het vergde dan ook wat puzzelwerk om de juiste vorm van vakantie vieren hierbij te zoeken. Binnen Europa zouden we normaal gesproken een tent meenemen en naar het voormalig Oostblok of naar het Schotse/Scandinavische noorden rijden. Vanwege de wat beperktere ruimte en de onbekendheid met het comfort moest het iets anders. Past alle bagage wel? Krijg je geen hoofdpijn op de snelweg? Is het niet te koud of te warm?
De proef werd een rit door Frankrijk, door Spanje met Gibraltar als einddoel. Telkens twee tot drie nachten bij een bed-and-breakfast of een bijzondere slaapplaats. Er bleek één grote koffer achterin te passen met daarnaast nog twee kleinere rugzakken. Daar paste alles in voor drie weken. De route ging langs Troyes en le Mont-Dore in Frankrijk, om vervolgens Bilbao, Bardenas Reales, Madrid, Granada (Pinos del Valle), Málaga en La Línea de Conception in Spanje aan te doen. Vanuit die laatste plaats zijn Gibraltar en Tarifa goed te bezoeken als hoogtepunt van de reis. Op de terugweg wat langere etappes in Spanje: Córdoba, Zaragoza, en uiteindelijk via Arcachon in Frankrijk terug naar Nederland. Totale route: 5800km.
De conclusie is dat een roadtrip in Europa net zo exotisch, mooi en uitgestrekt kan zijn als bijvoorbeeld in het westen van de USA. Het landschap en weer verandert voortdurend, en er is voldoende variatie in Moorse/Spaanse steden en natuurparken. De auto is goedgekeurd, en eigenlijk kan er direct weer gezocht worden naar een volgende route.
Geert Langereis
Foto 1:
Bardenas Reales, 150 km onder de Pyreneeën, is een bizar woestijngebeid
Foto 2:
Zicht op de Afrikaanse bergen in Marokko vanaf Tarifa, iets voorbij Gibraltar.
Foto 3:
Voor de Iglesia Parroquial de San Pablo Apóstol in Zaragoza