Mijn liefde voor MG’s gaat terug naar de jaren 60. De huisarts in ons dorp reed namelijk in een MG-A en wij keken natuurlijk in deze mooie auto als hij in de straat stond en we vergaapten ons aan al die mooie klokken en met name aan de snelheidsmeter waar naar ik meen 160 km/h (!) op stond!
Dezelfde arts is trouwens met de MG op tragische wijze om het leven gekomen tijdens een rally.
Later op de middelbare school vermaakten we ons na schooltijd in een koffiebar en de eigenaar reed altijd in een groene MG-B, die altijd pal voor de deur stond. Ik zat er als tiener naar te kijken en dacht, als het toch ooit…
Mijn eerste MG heb ik in mijn studietijd gekocht en maakte midden jaren 70 kennis met Eelco, die toen nog bij de politie werkte, maar in zijn vrije tijd onderhoud deed voor leden van de club. In de garage bij zijn ouders, ik werd vaak uitgenodigd om even mee te eten want die arme student zag er blijkbaar wat ondervoed uit. De eerste B was zoals Eelco zei, totaal verrot, dus het plezier was van zeer korte duur. De tweede was wat beter en we hebben de motor van de eerst in de tweede gebouwd. Na wat gedeeltelijke restauraties en onderhoud door Eelco was de auto in redelijke staat en ik heb mooie herinneringen aan vakanties naar Italië, Frankrijk en Corsica. Toen ik verhuisde naar Italië bleek dat het invoeren van de oude MG een bijna onmogelijke opgave was, en ik besloot de auto op stal te zetten in Nederland. Echter, in het donker, met slecht weer op de Duitse autobahn bij Aschaffenburg dook er vlak voor ineens een enorme vuurzee op. Naar later bleek had een vrachtwagen zijn linker voorwiel verloren en de cabine schoof over de weg. Ik reed over het gloeiende verloren wiel, werd gelanceerd en kon gelukkig nog tegen de vangrail aansturen in plaats van onder die vrachtwagen.
Iedere keer als ik op vakantie langs Aschaffenburg kom denk ik terug aan dat moment. Even later zat ik met een ongetwijfeld beteuterd gezicht naast de bestuurder van de afsleepdienst en in de Verkehrsfunk kwam de melding: 20 kilometer Stau richtung Frankfurt wegen Verkehrsunfall. De auto uiteraard total loss en Eelco ontfermde zich over de afhandeling met de verzekering. Dus nu zonder MG! Met Eelco het plan gevat een goede MG uit Florida te halen en al gauw bleek Eelco bereid er een V8 motor in te bouwen. Als ik af en toe in Nederland was reed ik er wat in maar invoeren in Italië was wederom geen optie. Mijn Italiaanse avontuur heeft uiteindelijk meer dan 20 jaar geduurd en al die tijd heeft de auto op stal gestaan bij Eelco thuis. Na terugkeer in Nederland heeft Eelco de auto weer rijklaar gemaakt, hij had inmiddels jaren stilgestaan, en het was natuurlijk even de vraag hoe het ging bevallen, na al die jaren in moderne goede auto’s. Maar vanaf het eerste moment was het weer jubelen achter het stuur en tot op de dag van vandaag is dat zo gebleven. Eelco maakt de auto ieder jaar nog weer beter en mooier, waar ik hem enorm dankbaar voor ben. Is er een technisch probleem, hij lost het met veel kennis van zaken voor me op, echt een vakman!
Een zakelijke relatie van zo’n kleine 50 jaar is denk ik uniek en het is dan ook niet verwonderlijk dat dit is veranderd in vriendschap.